OTANTİK SANAT

"Gizli Aşkın İzleri: Cenaze Anıtlarındaki Broşların Sessiz Mesajları"

Bu çalışmanın merkezinde yer alan beş broş, cenaze anıtlarında açıkça görülebilmektedir. Giysiyi bağlamak için kullanıldığı anlaşılan üç dairesel broş, en az 5 cm çapındadır ve Lady Margaret de Bois tarafından takılan Tau haçı da benzer boyutlarda görünmektedir. Ancak, mevcut broşların boyutları bu tasvirlerle karşılaştırıldığında, fark belirgin hale gelmektedir.

''Aşk Herşeyi Yener''Victoria ve Albert Müzesi'ndeki broş koleksiyonuna bakıldığında, ortalama çap 2.8 cm'dir ve altı broşun çapı 2 cm'den küçüktür. Aynı durum, British Museum koleksiyonu ve Taşınabilir Antikalar Şeması veritabanındaki girişler için de geçerlidir; 3 cm'den büyük çaplı broşlar kuraldan ziyade istisna teşkil etmektedir.

Gizli Aşkın Sembolleri: Minyatür Broşların İnceliği

Arkeolojik kanıtlarda sadece 1-1.5 cm boyutlarında çok küçük broşlar oldukça yaygın gibi görünmektedir. Bu tür broşların cenaze anıtlarında tasvir edilmemesinin bir nedeni, zamanla aşınmış olmaları ya da artık görünmemeleri olabilir. Ancak bu pek olası görünmemektedir, çünkü kaliteli anıtlardaki küçük detaylar hala net bir şekilde görülebilmektedir. Alternatif olarak, bu tür anıtları sipariş edenler veya üretenler, böyle küçük bir detayı eklemeye değer görmemiş olabilirler.

Görünmeyen Aşklar: Broşların Gizli Kullanımı

Broşların cenaze anıtlarında bulunmamasının daha inandırıcı bir nedeni, broşların nasıl takıldığıyla ilgilidir. Mücevher tarihçileri, örneğin halka broşun genellikle elbiseyi boyunda bağlamak için kullanıldığını öne sürmektedir. Ancak, görsel kanıtlar bunu desteklememekte, sadece iki ya da belki üç cenaze anıtı bunu açıkça göstermektedir. Fiziksel kanıtlar ile görsel kanıtlar arasındaki bu uyumsuzluk, boyunda takılan broşların görünmez olmuş olabileceği ve bu nedenle anıtlarda tasvir edilmemiş olabileceği gerçeğiyle açıklanabilir.

Aşkın Gizemi: Yaka Altındaki Broşlar

Farklı yaka stilleri ve cenaze anıtlarında tasvir edilen giysi sayısının içerik analizi, %20'sinin çağdaş gerçek kıyafetlerde altına takılan her şeyi gizleyecek şekilde bir başörtüsü ile yakasının kapalı olduğunu ve anıtların %60'ının en az iki giysi ile tasvir edildiğini göstermiştir. Broşlar, iç giysilere takılmış olabilir ve bu nedenle görünür olmamış olabilir. Ayrıca, on dördüncü yüzyılın sonlarından itibaren ve on beşinci yüzyılda, yaka kapatılarak ya da giysi üzerine düz bir şekilde yerleştirilerek tasvir edilen büyük yakalar, cenaze anıtlarında %9 ve %8 oranında gösterilmiştir. Bu stiller, günlük hayatta broşları ya iç giysilere ya da yakaların altına gizlemiş olabilir.

Anlatılmayan Aşk Hikayeleri: Broşların Gizli Anlamları

Broşların günlük hayatta kasten gizlenmiş olması ve bu nedenle cenaze anıtlarında sergilenmemiş olması da mümkündür. Mücevherler sıklıkla aşıklar arasında değiş tokuş edilirdi ve broşlar üzerindeki yazılar bazen gizli veya yasak aşkı ima ederdi. ŞEKİL 8, M.S. 1200-1300 yıllarına tarihlenen, 1.4 cm çapında bir altın halka broş göstermektedir. Üzerinde ‘IESVI: CI: ENLIV: DAMI:’ yazılıdır, bu da ‘Bir dostun yerine buradayım’ veya ‘Dostça bir yerde buradayım’ şeklinde çevrilebilir. Robinson, bu tür broşların boyutunun ve üzerlerindeki yazıların, onları kişisel bir sevgi sembolü ve hatta yasak aşkın sembolü haline getirdiğini ve bu nedenle gizli bir şekilde takılmış olabileceğini öne sürmüştür.

Aşkın Gizli Dili: Broşlarda Gizlenen Mesajlar

Benzer yazılar arasında ‘Tüm sevgim senindir’, ‘Seni seven bir dostu hatırla’ ve ‘Sevdiğim dostun yerine buradayım’ yer alır. Ayrıca, hem Hristiyan hem de çeşitli tehlikelere karşı koruma sağlayan koruyucu yazılara sahip broşlar da gizlenmiş olabilir. Victoria ve Albert Müzesi'nde ‘Selam sana, lütuf dolu Meryem, bize barış ver’ yazılı bir örnek bulunmaktadır. Broşların, ya kostümün yapısı nedeniyle ya da birey için anlamı nedeniyle gizli olarak takıldığı fikri, neden cenaze anıtlarında çok az broş tasviri bulunduğunu açıklayabilir. Eğer bu anıtlardaki broş tasvirleri bir istisna ise, bu anıtlarda gösterilen broşların ve temsil edilen kadınların daha ayrıntılı bir analizinin, onları bağlama oturtmak için gerekliliği vardır.

Aşka Dair Sessiz Bir Anı: Broşların Anlamı ve Temsili

Broşları tasvir eden beş anıttan dördü adlandırılmış kadınlara aittir. Son zamanlardaki çalışmalar, Lady Constantia de Frecheville'in anıtının özgünlüğü ve tarihine dair şüpheler ortaya koydu, bu yüzden bu vaka çalışması mevcut çalışmada kullanılmadı. Geriye kalan üç örnek burada daha ayrıntılı olarak tartışılacaktır.